onsdag 5 februari 2014

Jordgubbarna börjar på titta fram

Ja faktiskt, så mognar jordgubbarna just nu här i Taiwan, snart är säsongen slut till och med. Men dom smakar inte som svenska jordgubbar såklart! *Mmmm...* Jag fick en hjärtlig längtan till kolonistugan i Malmö, där vill jag sitta hela sommaren och äta jordgubbar med grädde...





Men, back to reality. För att förlänga jordgubbssäsongen (efter kinesisk butiksinspiration) lite grann har jag gjort några jordgubbsväskor! Underbart söta är dom - eller hur? Den färdiga väskan mäter ca 10 cm hög och 13 cm i diameter. Vill du också göra en? Tänk för att det kan du!

Till detta lilla projekt behöver du;
"jordgubbskropp" yttertyg                    x 6 delar (lägg till ca 7 mm sömsmån)
"jordgubbskropp" fodertyg                   x 6 delar (lägg till ca 7 mm sömsmån)
"jordgubbskropp" tunn fodervadd        x 6 (utan sömsmån)
"jordgubbskropp" tunn stabilisering     x 6 (utan sömsmån)

löv yttertyg                                           x 6
löv fodertyg                                          x 6

dragskopåsedel 16x20 cm                    x 2
skråband 45x4 cm                                x 1
dragskosnören 45 cm                           x 2




* Stryk fast den tunna fodervadden på yttertyget av jordgubben, och den tunna stabiliseringen (ex. vlieseline el. liknande) på fodertyget av jordgubben.



* Sy ihop ytterdelarna respektive foderdelarna med varandra så det bildar en "skål". (tips! sy gärna ihop dom två och två till att börja med, går lättare så). Foderdelen kan du gärna sy så att den blir lite mindre än ytterdelen. Försök att stryka isär sömmarna så gott det går för ett snyggare resultat.

* Stoppa ner fodergubben i yttergubben, avig mot avig.




* Sy ihop löven ytter + fodertyg, vänd ut och in och stryk platta. Vänd sedan löven på mitten (så att du ser foderdelen upp mot dig) och sy sedan en stickning 0,5 cm från kanten och 1 cm ner på lövet.



* Nåla fast löven på gubben, gärna mitt över delsömmarna på gubben.

* Nu ska du sy ihop dragskopåsedelen enligt nedre bild. Vänd den på mitten avig mot avig och sy en stickning högst upp 1,5 cm från kanten.





* Lägg nu ner dragskopåsedelen ner i jordgubben och tråckla ihop alla lager.

* Dags att sy fast skråbandet från yttersidan, använd din friarm på symaskinen (går så mycket lättare då, vilket inte går på min industrimaskin som ingen arm har... ). Kanske vill du sy fast ditt märke/logo. Själv glömmer jag det alltid. Sy fast skråbandet på andra sidan på valfritt sätt, själv sydde jag fast för hand då jag tycker det ger ett jämnare resultat. Vill du sy på maskin så går det också bra såklart!





* Snart klar... Dags att trä dragskosnörena, ett snöre in och ut på höger sida, det andra in och ut på vänster sida. Knyt ihop ändarna. Kanske vill du dekorera med en träkula? Snören i två olika färger?









Mönsterdelarna hittar du här som PDF'!
**tack för hjälpen! Jag fick faktiskt flera pdf'er. :) Man blir riktigt glad när det finns så många som kan hjälpa en oteknisk sömmerska som jag. ;)







***Obs!
Detta mönster får du använda till att sy till dig själv och nära och kära men inte att sälja av.  Syr du en vill jag jättegärna se! Posta gärna på Mrs Bao's Facebooksida

*** dom två till vänster kan jag tänka mig att sälja för 150 kr/styck. Hör av er i så fall.


Hmm... Var det allt? Säg till om jag missat nåt eller om jag behöver förtydliga något? Hör gärna av er om det är frågor. 


Ska du sy en? 


2 kommentarer:

  1. Jättebra tut! Återkommer med bilder.. :)

    H.Blomdahl

    SvaraRadera
  2. åh, så fina! pinnar bilderna så jag vet var jag hittar mönstret, vill absolut göra såna här jorgubbar bara jag får lite extra tid! Tusen tack för att du delar med dej! :)

    SvaraRadera